Älskade kundtjänst

Av alla räkningar man betalar till diverse företag varje månad (ComHem, facket, försäkringsbolagen osv) måste ju en del av avgiften gå till administrativa kostnader. De som JOBBAR på de här företagen måste ju ha lön varje månad som alla andra. Typ alla ekonomer, tekniker, personalansvariga och KUNDTJÄNST.

Jo, kundtjänstemännen får nog lön de med. Men det måste vara väldigt dåligt betalt.
När man ringer ComHem till exempel så hör man på kundtjänsternas röster att de inte är en dag över 13 år gamla. Man märker på deras sätt att uttrycka sig att de inte är vana vid att prata med vuxna människor. 

Hur mycket får man tjäna när man är 13 år i Sverige? Och hur mycket får man jobba utan att det räknas som barnarbete? Det är nog därför de kan och vet så lite, de är säsongsarbetare! Det är därför man ibland inte ens kommer fram, säsongen är helt enkelt slut. Av samma anledning har inte kundtjänsten öppet sent på kvällen, eftersom de som arbetar där måste lägga sig tidigt eftersom de ska till skola eller dagis tidigt nästa dag. Kvällsbestyren, till exempel badning, välling, saga och nattning tar ju också en del tid i anspråk. Det vet ju jag som är småbarnsförälder.

Man kanske skulle se till att lillpaschan fick ett extraknäck på ComHems kundtjänst. För att dryga ut lägstanivådagarna. Eftersom Järfälla kommun bara erbjuder barnomsorg 15 timmar i veckan till barn som har småsykon hemma skulle ju detta vara ett ypperligt tillfälle för lillkillen att bidra till försörjningen. Jag ska maila lillens CV till ComHems personalavdelning, har vi lite tur kan han ju ta sin Bobbycar dit för en intervju!

Nu finns ju som tur den röststyrda kundtjänsten att tillgå. Det är väldigt ekonomiskt gynnsamt för företagen att anställa en telefonsvarare istället för en fysiksk person, eftersom telefonsvarare inte behöver företagshälsa. Kunderna kan få utlopp för all sin frustation över kanaler, bredband och saltade räkningar. Vilka förolämpningar, svordomar, könsord och hot telefonsvararen än utsätts för så svarar den alltid med samma vänliga stämma: "Vill du beställa Payperview?" "NEEEEJ, för helvete!" Och så bryts samtalet eftersom telefonlinjen havererar.

Många företag skulle tjäna på att införa volontärarbete på kundtjänsten. För då skulle ju bara sanna eldsjälar engagera sig. Jag till exempel, börjar bli en sann eldsjäl, en kundtjänsternas martyr. Om jag vann på triss skulle jag nog starta någon slags jour för människor som behöver någon att prata med efter ett samtal med kundtjänst.
Eller börja arbeta gratis på kundtjänst och bli den bästa kundtjänstaren i världen, dra upp yrkets status och placera det i samma fack som läkare, advokater med flera. En legitimation skulle införas. Liza Khannoussi, leg. kundtjänst.

Men det bästa skulle ju vara om jag som kund kunde välja bort den här kostnaden för administrativa tjänster på min faktura. Eftersom jag ändå måste göra hela jobbet själv menar jag. Fakturera mig själv, lösa mina egna tekniska problem och så vidare. Solids kundtjänst har jag hittills ringt sex gånger och skickat två mail och problemet är ändå inte löst. Varken Emma, Helena eller Åsa har kunnat knäcka nöten än. (återbetalning av felaktig dragning från autogiro)

Nu kopplar jag mig själv till felanmälan.
Tack och välkommen åter!
(Vi ringer snart upp dig så att du kan delta i vår automatiska kundundersökning. Det tar bra en minut och dina svar är viktiga för oss.)

Kommentarer
Postat av: Ove B

Bra!

2011-09-13 @ 11:30:07
Postat av: Linn

Nej, Liza du ska inte jobba på kundtjänst, du ska bli krönikör på nån stor tidning! Du skriver så himla bra och underhållande! Me like!

2011-09-13 @ 12:31:35
URL: http://www.piffpoff.se
Postat av: Johanna

Hihihi! Instämmer helt med Linn!

2011-09-13 @ 14:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0